"חנה אורלוף: מבט נשי"

יום עיון

חמישי, 29.06.17, 09:00

לפרטים נוספים:

04-8383554

שתפו

מושג "המבט" נקשר בשיח האמנות בראש ובראשונה למבט הגברי על האישה ובאופן ספציפי למבטו של הצופה הגברי. התערוכה ויום העיון עוסקים בסוגיה מורכבת זו ובייחודו של המבט הנשי– מבטה של האמנית על עצמה ועל דוגמנים ודוגמניות בעירום, דימויים לא מסורתיים של הגוף העירום ועוד.

 

מנחה: ד"ר רות מרקוס.

תכנית:
9:00-10:00- סיורים מודרכים במוזיאון מאנה-כץ (רח' יפה נוף 89).
מעבר רגלי למוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

10:15-10:30- דברי פתיחה
מר נסים טל, מנכ"ל מוזיאוני חיפה.
גב' סבטלנה ריינגולד, אוצרת התערוכה.

10:30- 10:50- דרכה האמנותית של חנה אורלוף
חנה אורלוף נולדה באוקראינה, הגיעה לארץ ישראל ועברה לפריז. אף על פי שחוותה חיים קשים, הכוללים פוגרומים, שתי מלחמות עולם, גלות ואבל, היא פיתחה כישרון שהפך אותה לאמנית ידועה ומוכרת בעולם כולו. שמחת החיים, נחישותה ואהבת האדם שלה באו לידי ביטוי בעבודתה. בהרצאה זו נעסוק בחייה המרתקים של האמנית באמצעות תמונות אישיות והצגת עבודותיה.
* אריאן טמיר – נכדתה של חנה אורלוף, העוסקת בשימור מורשתה וחייה.

11:10- 10:50- דימויים עצמיים ומשפחתיים ביצירתה של חנה אורלוף
הדיוקנאות של חנה אורלוף מייצגים את יחסיה עם בני משפחתה ואת תפיסתה העצמית כאשת מקצוע. מערכת היחסים המשפחתית מילאה מקום משמעותי בחייה, ולכך יש השלכה מהותית על מכלול יצירתה. בהרצאה נבחן את עיסוקה בייצוגים הנוגעים ליחסי אם-ילד במשפחתה וננתח את מעמדה כאמנית במרחב הציבורי, בהתבסס על ביקורת האמנות בארץ.

* נירה דפני – בעלת תואר שני באמנות בינתחומית ובעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל אביב.

11:10-11:30- הפסקה.

11:30-11:50- היווצרות הסגנון הפיסולי המוקדם של חנה אורלוף
ההרצאה תתמקד בהשפעות אמנותיות על הסגנון הפיסולי של חנה אורלוף עד שנות ה-30 של המאה העשרים. נדון באמנים שונים שהשפיעו עליה כמקור השראה: אמדאו מודיליאני, אוסיפ זדקין, אלי נדלמן, אלכסנדר ארכיפנקו, אלברטו ג'קומטי, קונסטנטין ברנקוזי, ועוד.
* ד"ר בת שבע גולדמן-אידה – אוצרת לפרויקטים מיוחדים במוזיאון תל אביב.

11:50-12:10- אמניות ארץ-ישראליות בפריז בין שתי המלחמות.
בין שתי המלחמות אמניות ארץ-ישראליות נסעו לפריז כדי ללמוד ולהתמחות בה. בהרצאה זו נתוודע לכמה אמניות נשכחות שלמדו, עבדו ויצרו בפריז. הן היו חברותיה הקרובות של אורלוף ושמרו על קשר עמה בביקוריה התכופים בישראל. אמניות אלה חזרו לארץ ישראל ולקחו חלק חשוב בהתפתחותה של האמנות הישראלית.
* ד"ר רות מרקוס, מרצה בגמלאות בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב, מקימה ויו"ר העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל, מתמחה באמנות מודרנית ובמגדר באמנויות.

12:10-12:40- הפסקה.

12:40-13:00- "מבט על גוף עירום"
אמנית העוסקת בגוף האנושי במבט מפוכח וחף מכל אידיאליזציה – זאת, בין היתר, כדי לדובב את השיח על סטריאוטיפים של דימויי גוף אידיאליים, על הפולחן שנוצר סביב דימויים אלו ועל חוסר היכולת להתמודד עם מראה גוף שאינו תואם מוסכמות של יופי.
* חווה ראוכר, אמנית רב-תחומית פמיניסטית העוסקת, בין היתר, בדימויי הגוף הלא-קאנוני ובנושאים של הגירה, פליטות ונזילות מגדרית, בציור, פיסול ומיצבים במרחב הציבורי.

13:00-13:20- על ענקוּת, זערוריוּת, פרופורציות וקנה מידה ביצירותיהן של נשים
במשך הדורות נמדדו נשים על פי המבט הגברי המתבונן והמשגיח ונזהרו שלא לחרוג מפרופורציות, אולם היצירה הנשית ההעכשווית מערערת על ממדי הזמן והמרחב שהוקצו לנשים. האמניות יוצרות נשים מפורקות, גדולות ממדים או זערוריות, כפי שניתן לראות ביצירותיהן של נורה פרנקל, פמלה לוי, נורית דוד, נעמי טנאהאוזר, מיכל בקי וסער עדס.
* ד"ר יעל דורון, עוסקת בציור וברישום, מורה, מרצה, כותבת תכניות לימודים, מתמחה בחינוך אמנויות ומגדר.

13:20-13:40- תולדות מבט אחד מפוצל
ההרצאה עוסקת במבט ​המפוצל של אורלוף בעירום – המבט בעצמה והמבט בגברים. מהן התובנות על אודות המבט הנשי בעירום הגברי, לאחר מסורת ארוכה של שליטת המבט הגברי בדמות האישה העירומה? לעומת הדיוקן העצמי בעירום, המשתקף במראה ונקלט בעין המצלמה, העירום של הגוף המתבגר אינו מציית למסורת הגוף "היפה".
* אורה ראובן היא אמנית רב-תחומית שהגיעה לאמנות באמצע החיים. עוסקת בסוגיות שנדחקות על פי רוב לשולי הדיון הציבורי, כמו עירום גברי, מיניות ודימוי הגוף העצמי של אישה מזדקנת.

 

מחיר כרטיס 45 ₪, הנחה לזכאים

לפרטים ורכישת כרטיסים: מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית 04-8383554, 04-9115965

למידע נוסף אודות התערוכה, נא ללחוץ כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים ונציג ייצור עמכם קשר, תודה

עוד במוזיאוני חיפה