"חושניות ואקזוטיקה" / מיצירותיו של מאנה-כץ

שבת, 24.03.18, 20:00

ראשון, 04.08.19

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

 "חושניות ואקזוטיקה" / מיצירותיו של מאנהץ

אוצרת: ד"ר אירית מילר

 

התערוכה מתמקדת בהיבט החושני, הארוטי, היצרי, לעתים הפרוע ואף הנהנתני המתגלה ביצירתו של מאנה-כץ. היבט זה משתקף בנושאים שבחר, אך בעיקר באפיונים הציוריים. בתערוכה מוצגים מבחר ציורי נוף, עגלות פרחים שייחדו את פריז, ציורים ורישומי עירום, סוסים ופרשים ערביים ונשות מזרח מפתות ועולם הקרקס, הבידור והמוזיקה.

מאנה-כץ נמנה עם האמנים היהודים הבולטים באסכולת פריז במחצית הראשונה של המאה העשרים. הוא הגיע ממזרח אירופה והתיישב בפריז כרבים מעמיתיו האמנים היהודים, ובהם מארק שאגאל, חיים סוטין, ז'ול פסקן, ז'אק ליפשיץ, חנה אורלוף ומישל קיקואין. אמנם יצירתו של מאנה-כץ מזוהה בעיקר עם זיכרון העיירה היהודית ודמויותיה, אולם כרבים מהאמנים שהגיעו לפריז הוא השתלב באמנות המודרנית. ביצירתו עסק בסוגות ובנושאים אוניברסליים אופייניים לציור המודרני, כגון נוף, עירום, תפנים, טבע דומם ודיוקן.

בציוריו יישם מאנה-כץ את מאפייני האקספרסיוניזם – סגנון באמנות של ראשית המאה העשרים, השואף להדגשה רגשית באמצעות עיוותי צבע, צורה וחלל. האקספרסיוניזם נקשר עם חוויית החיים היהודיים וניכר בעבודותיהם של אמני אסכולת פריז. המבע האקספרסיוניסטי מייחד את ציוריו של מאנה-כץ משנות השלושים ואילך. התבוננותו הדרמטית במציאות מגולמת בהעצמת הרכיבים הציוריים מוליכי הרגש: משיחות מכחול טעונות וסוחפות; צורות רוטטות, עוויתיות ואלימות; צבעוניות מגוונת, משוחררת, נועזת וחומרית. כוחו העוצמתי של הצבע מתגלה גם בניגודים מלאי מתח בין משטחי צבע, ביחסים מפתיעים בין דימוי לרקע ובקווי מתאר חריפים ועבים.

בקטלוג תערוכתו הראשונה של מאנה-כץ בישראל שנערכה במוזיאון תל אביב בעיצומה של מלחמת העצמאות ב-1948, כתב חיים גמזו, מנהל ואוצר המוזיאון: "שני יצרים מתרוצצים אזי בו: מצד אחד אימת השואה שבאה על עמנו. [...] ומאידך – לאחר ככלות הכל: אהבת החיים, תאוות החיים, קסמי הצבע וסחרור התנועה". תערוכה זו חוגגת את ניצחונו של ארוס על תנטוס.



למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה